Co jest ważne w pracy Project Managera? Moje pierwsze 5 skojarzeń.
Jeśli ktoś pyta mnie – co jest ważne w pracy Project Managera? Oto 5 rzeczy jakie wymieniam:
- Po pierwsze zaangażowanie… co to znaczy? Dla mnie to po prostu interesowanie się każdym obszarem projektu, aktywne słuchanie na spotkaniach, dbanie aby ludzie w projekcie byli dobrze poinformowani I czuli się w nim dobrze. To również starania o to, aby w projekcie tworzyć wartość, która jest naprawdę pożądana przez klienta – aby to zrobić trzeba dużo rozmawiać, słuchać, budować relacje. Tworzyć atmosferę a raczej środowisko pracy w którym to ludzie otwarcie mówią o problemach i oczekiwaniach. Być zaangażowanym to być czymś więcej niż tylko pytaniem: a na kiedy to będzie zrobione?:)
- Nieustanny rozwój w wybranym obszarze IT – specjalizacja w danym obszarze sprawi że po prostu staniesz się specjalistą/ką np. można specjalizować się w projektach dotyczących: tworzenia aplikacji mobilnych, big data, e-commerce, czy dot. Integracji systemowych.
- Język angielski na poziomie w którym komunikujesz się swobodnie – w IT języka angielskiego jest bardzo dużo. Jeśli potrafisz się swobodnie komunikować to masz dostęp do projektów międzynarodowych – a projekty międzynarodowe to w moim odczuciu po prostu szybszy rozwój.
- Etykieta biznesowa – jak się zachować w danym towarzystwie o czym mówić podczas tzw. Small talks. Jeśli pracujemy w zespole międzynarodowym warto poczytać o kulturze panującej w krajach z jakich pochodzą nasi współpracownicy – jakie są te osoby, jak żyją, co jest dla nich ważne itp. – to wszystko wpłynie na budowanie dobrych relacji z tymi ludźmi.
Kiedyś przeczytałam, że relacje w projektach międzynarodowych są ważniejsze od Twoich kompetencji – dosyć kontrowersyjne prawda? Nie do końca się z tym zgodzę, jednak to właśnie zdanie oddaje jak ważne jest budowanie relacji w środowisku międzynarodowym.
- Umiejętność pracy pod presją – praca pod presją czyli np. podejmowanie decyzji pod presją czasu czy innych ludzi. Prowadzenie spotkania pomimo trudnych emocji, które towarzyszą większości. Doprowadzenie do decyzji co będzie robione z jakim priorytetem – w momencie kiedy każdy interesariusz chce aby jego część była robiona jako pierwsza.